به سلامت

دربهمن ماه سال 1391 ودر جریان استیضاح وزیر کار در مجلس، احمدی نژاد با پخش فیلمی در صحن علنی مجلس دست به کاری زد که خودش نام آن را افشاگری علیه برادران لاریجانی نامید. در پایان آن جلسه وپس از صحبت های لاریجانی، هنگامی که احمدی نژاد می خواست پاسخ لاریجانی را بدهد، لاریجانی مانع شد و خطاب به احمدی نژاد گفت: به سلامت. این متن به بهانه آن رویداد است.

امروز و آنچه در مجلس بين احمدي نژاد و لاريجاني گذشت بي شك شبيه آنچيزي است كه در فلسفه به برهان خُلف از آن ياد مي شود. دراين نمايش دلپذير، براي نشان دادن ماهيت ساختار موجود به هيچ نوع اپوزيسيوني احتياج نشد. اركان نظام ، دسته جمعي و به گونه اي غير مستقيم تمام نظام را به شفاف ترين شكل فاش كرده و به زير سوال بردند. برهان خلف در واقع همين مكانيزم است: ثابت شدن حقانيت برهان با فاش شدن نقيض هاي آن. امروز چيستي تمام آنچه كه نظام سلطه سركوب مي كند را خود اجزاي فعال همين نظام عيان ساختند.
رييس مجلس نظام به رييس جمهورنظام گفت: دروغ گو و او جواب داد : مفسد . تمام آنچه كه اشاره اي كوچك بدان تا به حال هزاران زنداني و آواره و تعطيلي و مقتول به بار آورده است. و هر دو با هم به رهبر گفتند اينكه گفتي اختلافات به كنار و اينكار خيانت است : بيلاخ.
سوال اينست كه چه اپوزيسيوني تا اين حد راديكال سراغ داريد؟ بي راه نيست اگر به ياد بياوريم كه نظام توتاليتر ماهيتا بزرگترين اپوزيسيون خودش است.براي همين مدام خودش را پاكسازي مي كند. (هانا آرنت).
در هيچ لحظه اي از اين چهار ساله گذشته حقانيت موسوي و كروبي و ما حاميانشان به اين روشني به زير نور آفتاب نيفتاده بود. گاهي حقانيت برهان يا ادعاي تو را دشمنانت با كمك هم _ نا خود آگاهانه و كميك_ تاييد مي كنند وبر آن مي افزايند؛ حتي بهتر و روشن تر از خودت. اينجاست كه پوزخندهاي شادي جمعي در بيرون ديوارهاي قدرت بلند مي شود.
سكوت فعالانه فرودستان نتيجه داد و صدا و بيانيه هايشان درصحن همان مجلسي كه مرگمان و اعداممان راخواسته بودند قرائت شد؛ بدون اينكه نظامي افتاده باشد يا انقلابيون بدانجا ريخته باشند.
لاريجانيون و احمدي نژاديون سمپات هاي بلندگو بدست برهان ما شدند: فساد و دروغ ساختار را ريتميك و منظم فرياد زدند. آنها پس از چهار سال ، بي اختيار و گرفتار در افسونه بازي قدرت، گفتند: راي دزديده شما اينجاست، پشت همه اين دروغ ها ومفسده ها كه با هم به شما نشان داديم. بچه هاي شما را مفسده ها بي كار كرده اند و زنداني كرده اند و كشته اند و دستگا ه هاي دروغ اين را مدام پنهان كردند و ….
ممنون كه نمايندگان واقعي مردم شديد! ممنون! تمام شعارهايمان را با كاري مشترك پشت تريبون گفتيد و بيچاره متصدي اعظم حل اختلاف كه فهميده اختلاف چيزي نيست جز در دست چپ و راست خودش/ در دونيمكره مغز خودش/ در دو بيضه خودش . شما او را سنگ روي يخ و تحقير كرديد.حالا سوال اين است كه آيا واقعا مرگ بر ضد ولايت فقيه؟ آيا با اين وضعيت مي توان تمايزي بين ضدولايت فقيه و ولايت فقيه گذاشت؟ و چه تابناك مي شود اين واقعيت كه: هر چیزی در درون خودش، ضد خودش را پرورش می دهد. اگر چهار سال پيش مردمي عكس ولي فقيه را پاره كردند، امروز خودش ، خودش را پاره كرد؛ در صحن علني مجلسي كه براي تركيب نمايندگان دلخواه و رييس جمهور دلخواه بسي رنج برد در اين سال سي.
شما همه تان باهم ( احمدي نژاديون و لاريجانيون) براي اولين بار نماينده مردم شديد؛ هرچند كميك و غير مستقيم. تشكر عميق اين شهروند را بپذيريد.
دهن گشادي ها و عقده ها و تهمت ها و درفش ها، گاهي نيازي به پاسخ ندارد تنها كمي صبر تا دهان او از سكوت فعالانه شما جر بخورد. براهين مي رسند، روشنتر از هميشه. اين يكي از مكانيزم هاي فرودستان است؛ استراتژي سكوت سياسي.
ما هم بيرون ديوارهاي بلند كاخ هاي قدرت شما افشاگري تان را خنديديم و گفتيم : «به سلامت» ي.

بیان دیدگاه